h

Rapport meldpunt regiotaxi op komst

14 augustus 2010

Rapport meldpunt regiotaxi op komst

Afgelopen mei heeft de SP-afdeling Goes een meldpunt geopend over de WMO-regiotaxi. Dit nadat signalen van gebruikers niet overeenstemden met signalen vanuit de vervoerder dat de regiotaxi verbeterde. In enkele weken tijd ontving het meldpunt 120 klachten.

In voorbereiding op het te verschijnen rapport heeft de SP-fractie de klachten doorgegeven aan het Samenwerkingsverband Oosterschelderegio (SWVO), die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de regiotaxi. Op grond hiervan heeft het SWVO met vervoerder Connexxion nadere afspraken gemaakt. Deze afspraken richten zich op betere klachtafhandeling, met name telefonisch, en het voorkomen van extreem te laat komen (meer dan een half uur). Dat zijn de eerste successen van het meldpunt!

Alle klachten zijn gebundeld, en worden op dit moment verwerkt tot een rapport met conclusies en aanbevelingen. Dit rapport zal in september verschijnen. Aan de mensen die een melding hebben gedaan is een overzicht gegeven van de 120 klachten. De meeste klachten gaan over het te laat komen van de taxi en het niet naar tevredenheid afhandelen van de ingediende klacht.

Men geeft ook aan dat men problemen heeft met de standaardbrief die men krijgt van Connexxion als reactie op de ingediende klacht. Dit is een reden die de mensen geven om maar geen klacht meer in te dienen. Ook valt het op dat mensen bij de gemeente hun klacht willen indienen en dan vervolgens te horen krijgen dat ze deze niet hier kunnen indienen. Of dat men klachten doorgeeft bij de gemeente en vervolgens geen reactie meer krijgen over de ingediende klacht.

Er zijn mensen bij die afhankelijk zijn van de regio-taxi voor vervoer naar bv fysiotherapie of ziekenhuis. Doordat de taxi met regelmaat te laat komt, komen deze mensen te laat op hun afspraak. Hierdoor zijn er mensen die niet meer naar de fysiotherapie gaan en in het geval van afspraken in het ziekenhuis afhankelijk zijn van familie.

Een ander punt wat opvalt is dat de centrale weinig regiokennis heeft en dat daardoor ritten verkeerd gepland worden of dat ze naar de verkeerde locatie gestuurd worden.

Het werkelijke aantal klachten uit de genoemde periode zal naar alle waarschijnlijkheid hoger liggen omdat het hier over een relatief korte periode gaat dat de mensen hun klacht hebben ingediend.

Naar aanleiding van deze bevindingen kan er geconstateerd worden dat er toch veel mis gaat met het regio-taxivervoer. Het SWVO heeft nu eerste stappen gezet naar verbetering, maar meer zal er moeten volgen, zeker bij een nieuwe aanbesteding.

Goes start meldpunt klachten regiotaxi, PZC, 2 mei 2010
Connexxion verbetert service regiotaxi, PZC 11 augustus 2010

U bent hier