Gemeente wil burger niet voorlichten over misschien onjuiste leges

17 december 2010

Gemeente wil burger niet voorlichten over misschien onjuiste leges

De gemeente Goes wil de burger niet voorlichten over misschien onjuiste leges. Op 7 oktober 2010 sprak het Gerechtshof in 's Hertogenbosch uit dat de gemeente Leudal geen leges (geld) mocht vragen voor een identiteitskaart. Het gerechtshof is van mening dat de kaart vooral een overheidsbelang dient, meer dan een privébelang van de aanvrager. Tegen deze uitspraak is cassatie ingesteld bij de Hoge Raad. De SP-fractie diende gisteren in de gemeenteraad een motie in waarin zij stelden dat de gemeente de burgers die een identiteitskaart aanschaffen moet inlichten over deze uitspraak, en moeten wijzen op de mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen. Wethouder Meeuwisse was hiertoe niet bereid, en de motie werd niet gesteund door andere fracties in de raad. Dit tot grote ontevredenheid van de SP-fractie. Veel andere gemeenten, bijvoorbeeld gemeente Tholen, informeren hun burgers wel. Burgemeester Verhulst gaf wel aan de leges zo snel mogelijk na de uitspraak van de Hoge Raad aan te willen passen, als de uitspraak daar aanleiding toe zou geven.

Als de Hoge Raad het vonnis van het gerechtshof bevestigt, dan betekent dat de identiteitskaart gratis moet worden. Wanneer iemand een bezwaarschrift indient tegen deze leges en met de gemeente afspreekt om dat te behandelen na uitspraak van de Hoge Raad, kan hij bij een positieve beslissing van de Hoge Raad alsnog de leges terugkrijgen. Voor het indienen van zo'n bezwaarschrift staat een termijn van zes weken. De VNG heeft op haar website een standaardbezwaarschrift opgenomen. Uiteraard kan iedere inwoner van Goes binnen zes weken na aanschaf van een ID-kaart een dergelijk bezwaarschrift bij de gemeente indienen.

Informatie bij de NVVB
Voorbeeldbezwaarschrift Goes