Subsidie voor Kloetingse molen

17 december 2010

Subsidie voor Kloetingse molen

Kloetingse Molen in 2007
De Goese gemeenteraad heeft gisteravond in haar vergadering besloten voor het restaureren van de Kloetingse Molen een bedrag van €25.000 bij te dragen. De molen verkeert in een slechtere staat dan was voorzien, en er zou wel voor een ton aan verbouwd moeten worden. Door de inzet van vrijwilligers en het ook aanboren van andere geldbronnen kan het nodige gedaan worden. Veel onrust was er in de gemeenteraad over de rol van de buurman van de molen.

Hij is voorzitter van de stichting die de molen nu bezit, en heeft de grond om de molen heen in eigendom gekregen. Dit is gebeurd rond de overdracht van de molen van de gemeente aan de stichting. Het gevaar van belangenverstrengeling ligt op de loer. Bovendien is er nu het gevaar dat een volgende eigenaar van de grond, die niet zoals de huidige buurman de molen een bijzonder warm hart toedraagt, niet bij de molen passende invulling aan de grond zou geven. De PvdA diende een motie in, medeondertekend door SP en D'66, waarin werd gevraagd om een meerjarenbegroting, het voorkomen van belangenverstrengeling en een inspanning van het college om af te spreken met de buurman dat de grond om de molen bij verkoop van zijn woning weer aan de gemeente te koop zou worden aangeboden. Wethouder De Bat bleek niet bereid een dergelijk gesprek aan te gaan. Een krappe meerderheid van 13 om 12 steunde hem daarin. De SP-fractie steunde vervolgens toch de subsidie voor de molen, vanwege het belang van het behoud van dit monument.