Steun vrijwilligers 't Beest

22 januari 2011

Steun vrijwilligers 't Beest

De vrijwilligers van Podium 't Beest zijn bang voor wat komen gaat. Sinds de fusie met Theater de Mythe is 't Beest namelijk onderdeel geworden van de Theater Exploitatie Zeeland (TEZ). Ook de Schouwburg Middelburg wordt beheerd door TEZ. De gemeente Middelburg wil nu echter in zee gaan met een commercieel bedrijf uit Terneuzen. De angst van de vrijwilligers bestaat eruit dat de gemeente Goes dezelfde weg inslaat. Commercie laat zich niet verenigen met de aard van 't Beest, want dat leidt zeer waarschijnlijk tot een vervlakking van de programmering. De SP deelt die bezorgdheid, en heeft in oktober, toen het nieuws over de stap van de gemeente Middelburg bekend werd, aangegeven dat er gezocht moet worden naar alternatieven. Mogelijkheden zouden kunnen zijn om te gaan samenwerken met de theaters van Reimerswaal en/of Bergen op Zoom.

De vrijwilligers van 't Beest hebben een brief opgesteld die ze willen sturen aan de gemeenteraad. Ze willen de brief met zoveel mogelijk handtekeningen aan wethouder De Pooter van cultuur overhandigen.

Tekst van de brief:

Aan de gemeenteraad van de gemeente Goes,

Dames en heren,

Wij, de vrijwilligers van Podium 't Beest dragen deze instelling een warm hart toe.
Voor ons is 't Beest niet alleen een instituut waar we met veel plezier een deel van onze vrije tijd aan besteden. Het is voor ons vooral een podium waar plaats is voor vele soorten cultuuruitingen op even zoveel niveaus. Het is een plek waar, populair gezegd 'alle rangen en standen' uit de Zuid-Bevelandse samenleving en daar buiten naar eigen smaak en voorkeur krenten uit de culturele pap kunnen halen. Krenten van muziek, film en theater.

De aard van 't Beest is vrijzinnig en breed georiƫnteerd.

De fusie met de Mythe (Theater Exploitatie Zeeland) zou dat karakter niet aantasten.

Uit de krant vernamen wij echter dat de mogelijkheid tot deze aantasting wel degelijk op de loer ligt. We doelen hier op de perikelen rond de exploitatie van de Middelburgse schouwburg. De gemeente Middelburg wil in zee gaan met een commercieel bedrijf uit Terneuzen. Onze angst bestaat eruit dat de gemeente Goes dezelfde weg inslaat. Commercie laat zich niet verenigen met de aard van onze instelling, want volgens ons leidt die tot een vervlakking van het aanbod. Het is juist de veelzijdigheid van dit aanbod die 't Beest uniek en alom geroemd maakt.

Wij vragen u daarom met klem in uw besluitvorming rondom de toekomst van ons podium rekening te houden met de speciale en unieke positie die 't Beest in het Zeeuwse culturele leven inneemt. Soms is blaffen voor je geslagen wordt de enige manier om je angst te tonen. We hopen dat door de besluiten die genomen moeten worden deze angst ongegrond zal blijken. Kortom: maak van 't Beest geen aangeschoten wild!

Met vriendelijke groet,

De vrijwilligers en vrienden van Podium 't Beest.

Delen jullie de zorg van de vrijwilligers? Stuur dan een mailtje met je naam naar beestvrienden_AT_zeelandnet.nl (vervang _AT_ door het apenstaartje) met als onderwerp: MAAK VAN 'T BEEST GEEN AANGESCHOTEN WILD!!

SP bezorgd over theaters de Mythe en het Beest