Nieuwe gedoogregels coffeeshops: discriminatie

28 oktober 2011

Nieuwe gedoogregels coffeeshops: discriminatie

De nieuwe gedoogregels die per 1 januari aanstaande gaan gelden voor de Goese coffeeshops zijn discriminerend. Dat vindt de SP-fractie in de Goese gemeenteraad. Het ministerie van Veiligheid en Justitie schrijft voor dat per 1 januari de coffeeshops in de drie zuidelijke provincies moeten worden omgevormd tot besloten clubs (overigens moet de definitieve tekst nog binnenkomen), waarvan alleen in Nederland wonende personen met een Nederlands paspoort lid van kunnen worden. Een oneerlijke situatie vindt de SP-fractie. Met welke argumentatie mag een al tien jaar in Nederland wonende Italiaan niet lid worden, en een juist uit Amerika geïmmigreerde Amerikaan met ook de Nederlandse nationaliteit wel? Van mensen met buitenlandse of geen nationaliteit die hier al lang wonen kun je moeilijk volhouden dat zij voor drugstoerisme zorgen of op andere wijze bijdragen aan meer overlast dan lokale gebruikers met een Nederlands paspoort.

Ook advocaat André Beckers is in de PZC dezelfde mening toegedaan. Beckers haalt een uitspraak van de Raad van State aan "... dat buitenlandse klanten alleen gediscrimineerd mogen worden als overduidelijk kan worden vastgesteld dat zij voor overlast zorgen. Is dat niet het geval, dan mag dat niet." Hij betwijfelt daarom of de besloten clubs wel buitenlanders mogen weren.

Coffeeshops Zeeland worden besloten clubs, PZC, 27 okt 2011 (online)
Raadsman betwijfelt of besloten coffeeshops buitenlanders mogen weren, PZC, 28 okt 2011 (online)