Themajaar moet niet te duur worden

20 april 2012

Themajaar moet niet te duur worden

Het themajaar dat de gemeente in 2013 gaat organiseren moet niet te duur worden. In tijden dat overal bezuinigd moet worden, moet ook het themajaar strak op het geld letten. De SP-fractie, evenals de meeste andere fracties, pleitte dan ook voor een kleiner bedrag voor het themajaar dan het college aanvankelijk voorstelde. Uiteindelijk werd in de raad alleen besloten tot bekostiging van de voorbereidingen. Het definitieve bedrag voor het jaar zelf komt in de begroting van 2013 aan de orde. Daarnaast toonde Floor van Lamoen zich namens de fractie niet erg onder de indruk van het gekozen thema: Latijns-Amerika. De connectie met Goes vond hij dunnetjes. Bovendien wordt net als bij het Afrikajaar weer voor een continent gekozen, wat hij bestempelde als fantasieloos. "Zo zitten we straks met een keuze tussen het Antarcticajaar of het Australiëjaar..." Het meest ergerde hem echter dat er al geld van het gevraagde budget was uitgegeven voor een "ideeën- en inspiratieavond". Dit voor de muziek uitlopen bracht hem een gevoel van ongenoegen. René Verhulst excuseerde zich er namens het colege voor en bood aan om zonodig andere bekostiging voor de avond te zoeken. Op schuiven met potjes was de SP-fractie echter niet uit en ze ging er met een onprettig gevoel mee akkoord dat de avond uit het voorbereidingsbudget werd betaald. De SP-fractie steunde een motie van VVD en PvdA die aangaf dat er in beschikbaar gestelde budgetten voor het themajaar geen rek zit. De motie werd met ruime meerderheid aangenomen.