WMO-Regiotaxi: Aanbevelingen SP overgenomen

27 april 2012

WMO-Regiotaxi: Aanbevelingen SP overgenomen

In het nieuw aanbestede contract voor de WMO-regiotaxi zijn vrijwel alle aanbevelingen die de SP in Goes deed in haar rapport "Taxi komt zo!" (najaar 2010) overgenomen. Donderdagavond werd de raadscommissie uitgebreid voorgelicht over de vernieuwingen in het WMO-regiotaxivervoer die ontstaan door het nieuwe contract dat is gesloten na een nieuwe aanbesteding. Het nieuwe contract gaat op 1 augustus in en moet een eind maken aan de klachtenregen, zoals die bijvoorbeeld in het door de SP-fractie in Goes in het voorjaar van 2010 werd verzameld. Mensen werden veel te laat of niet opgehaald, de taxi's werden naar de verkeerde plaats gestuurd en de klachtenafhandeling werd als niet afdoende ervaren. Het nieuwe contract brengt op deze punten verbetering. Dat gebeurt onder meer door de rittoewijzing weer in de regio te laten plaatsvinden en niet meer in een verweg-telefooncentrale.

Dit wordt voor elkaar gebracht door de rittoewijzing niet meer bij de vervoerder onder te brengen - die doet alleen het vervoer - maar in eigen hand te nemen. Hiervoor werken de gemeenten in de Oosterschelderegio en Zeeuws-Vlaanderen samen. Bijkomend voordeel is dat de gemeenten een veel beter beeld kunnen krijgen van het taxigebruik. Daarnaast wordt de klachtafhandeling sterk verbeterd. Klachten kunnen op verschillende manieren worden ingediend en met alle klagers wordt voor het tot een uitspraak komt telefonisch contact opgenomen. Dit komt tegemoet aan de aanbevelingen in het SP-rapport om klachten indienen laagdrempelig te maken en bij de afhandeling niet te volstaan met standaardreacties. Er wordt bovendien gewerkt, dat is nog niet helemaal rond, aan een bezwaarmogelijkheid voor als de klager niet tevreden is met de afhandeling. Ook dat was een aanbeveling uit het SP-rapport. Tenslotte is ook aan de SP-aanbeveling tegemoet gekomen om geen genoegen te nemen met 95% op tijd rijden. De nieuwe regiotaxi rijdt in principe altijd op tijd. De bedoeling is bovendien de flexibiliteit te vergroten. Bijvoorbeeld moet "kamer tot kamer" vervoer mogelijk worden, zodat mensen niet per definitie bij de voordeur worden afgezet. Wel zijn de vervoerstijden 's avonds teruggebracht van tot 24.00 naar tot 23.00 uur (geplande vertrektijd). Dit is in overeenstemming met de bustijden in onze regio.

"Hier mogen we trots op zijn", aldus SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen na de raadscommissievergadering. "De nieuwe uitwerking van het WMO-vervoer komt tegemoet aan het leeuwendeel van de bezwaren en klachten die gebruikers hadden. Onze aanbevelingen naar aanleiding van die klachten zijn grotendeels terug te vinden in de nieuwe regeling. Wat misschien wel het belangrijkste is: de mens staat weer centraal, en niet de cijfertjes van 95% op tijd."

Ook het nieuwe tariefsysteem van de regiotaxi werd toegelicht. Het eerdere voorstel om te komen tot een inkomensgrens is definitief van tafel. In plaats daarvan worden de tarieven op een hoogte gebracht die gemiddeld gezien gelijk is met het Openbaar Vervoer (bussen): 0,25 cent per kilometer. Het instaptarief is wat hoger dan bij het Openbaar Vervoer, met als argument dat het aanrijden en wegrijden verder is dan tot en vanaf een bushalte. Voor de minima (tot 110% van het bijstandsniveau) wordt in de gemeente Goes compensatie voor de prijsverhogingen geregeld via het declaratiefonds.

Dossier Regiotaxi