SP-fractie: Geen grootschalige pensions voor arbeidsmigranten

1 juni 2012

SP-fractie: Geen grootschalige pensions voor arbeidsmigranten

De SP-fractie in de gemeenteraad ziet geen heil in de bouw van grootschalige pensionvoorzieningen voor arbeidsmigranten. Het college wil na onderzoek de bouw faciliteren van zo'n pension voor 50 tot 200 arbeidsmigranten, die er tijdelijk zouden kunnen wonen. Floor van Lamoen riep de vele tijdelijke arbeidsmigranten in herinnering die er zoal in Nederland zijn binnengkomen en wees erop dat zeer velen van hen uiteindelijk lang of altijd zijn gebleven. En dat zal ook nu weer gebeuren. Mensen zullen blijven hangen, en zitten dan toch in zo'n groot pension. En als ze willen blijven, staan ze toch nog minstens twee-drie jaar op een wachtlijst voor een huurwoning. Concentratie in zo grote aantallen onherroepelijk zal leiden tot problemen. Het zal gebeuren dat bewoners in financiƫle of psychische problemen komen of dat zich er ook criminelen vestigen. Dan krijgt het 'Polenpakhuis' een slechte naam met alle gevolgen van dien. Floor van Lamoen pleitte daarom voor kleinschaliger pensions, faciliteren van fatsoenlijke tijdelijke bewoning die plaatsvindt en het uitbreiden van het aantal sociale huurwoningen. Het pleidooi van de SP mocht echter niet baten. De gemeenteraad ging akkoord met het voorstel van het college, alleen SP, GroenLinks en PvdA stemden tegen.

Raad Goes akkoord met opvang arbeidsmigranten PZC, 31 mei 2012 online