Structuurvisie: nog steeds teveel woningen

16 juni 2012

Structuurvisie: nog steeds teveel woningen

De gemeenteraad van Goes heeft donderdag de nieuwe "structuurvisie #Goes2040" vastgesteld. Dat is een plan waarin de ontwikkelingen voor Goes op de langere termijn worden aangegeven. Zaken als: waar wordt er gebouwd, wat doen we met wegen, bedrijventerreinen, het buitengebied en dergelijke. In feite loopt geen enkele van de plannen werkelijk tot 2040, en volgens Floor van Lamoen had het plan zonder veranderingen ook #Goes2030 kunnen heten. Op twee punten heeft de SP-fractie aangegeven niet met de structuurvisie in te kunnen stemmen. Ten eerste wordt er teveel woningbouw gepland - iets wat ook in het verkiezingsprogramma van de Goese SP een centrale rol speelde. Het college baseert zich daarbij op te optimistische groeicijfers - waarin ze uitgaan van de aantrekkingskracht van Goese Schans, terwijl dat project in zwaar weer zit, en wijzen op het feit dat er relatief veel mensen in Goes werken die er niet wonen, wat volgens de SP voor een centrumgemeente als Goes niet zo vreemd is. Ten tweede maakt de SP nog steeds bezwaar dat de Poel V als enige optie voor een nieuw bedrijventerrein wordt genoemd. De SP ziet daar de dwingende noodzaak niet van en zij ziet bijvoorbeeld ook andere plaatsen waar een bedrijventerrein zou kunnen komen.