College moet leren van Maecon-debacle

26 oktober 2012

College moet leren van Maecon-debacle

De gemeente Goes is 380.000 euro kwijtgeraakt door het faillissement van Maecon. Maecon verzorgde voor de gemeente ID-banen. Ondanks dat er in Limburgse media al langer berichten waren over de moeizame financiƫle situatie van Maecon sinds 2009, bleef de gemeente betalingen aan Maecon doen in de vorm van voorschotten. Bovendien bleek de gemeente zelf vergeten te zijn declaraties in te dienen bij Maecon. Alle raadsfracties hadden er grote moeite mee dat de gemeente zich in het geheel niet op de hoogte hield van de stand van zaken bij Maecon. Het bekijken van de jaarrekening werd bijvoorbeeld als "ongebruikelijk" geafficheerd. SP'er Floor van Lamoen suggereerde dat alles vast en zeker anders was gelopen als de berichten over de penibele financiƫle situatie van Maecon niet in de Limburgse maar in de Zeeuwse pers hadden gestaan. Dan waren alle alarmbellen gaan rinkelen. Nu hoorde de gemeente zelfs pas op 24 april over het faillissement dat op 30 maart was uitgesproken. Dat dat kon gebeuren geeft aan dat de het op de hoogte blijven op het stadskantoor niet goed geregeld is. Wethouder Jan de Pooter zegde toe dat er op een cultuuromslag zal komen. De accountant is gevraagd om advies hoe bedrijven waar de gemeente zaken mee doet het best gevolgd kunnen worden.