Eigenaardige kapriolen van het CDA over zondagsopenstelling

22 december 2012

Eigenaardige kapriolen van het CDA over zondagsopenstelling

Het CDA lijkt de weg kwijt over de zondagsopenstelling voor supermarkten. Binnen de huidige wetgeving mogen in Goes 2 supermarkten op zondag open zijn. De twee vergunningen worden verstrekt onder het principe "wie het eerst komt, het eerst maalt". Al diverse malen heeft dit tot plotselinge wijzigingen geleid. Nu de Tweede Kamer heeft ingestemd met verruiming van de regels heeft het college op 11 december besloten om openstelling van alle supermarkten op zondagmiddag te gedogen, met instemming van CDA-wethouder De Bat. Het CDA in Goes schreef op 14 december een open brief over het besluit van het college om de openstelling van alle supermarkten op zondagmiddag te gedogen. Het CDA schreef daarin "Voor het CDA Goes is het zeer ongewenst dat een bestuursorgaan dat mede tot taak heeft om toe te zien op de handhaving van de wet, willens en wetens een besluit neemt in strijd met de wet", "Wij verzoeken u daarom alles te doen om dit besluit terug te draaien en zo nodig dit besluit voor te dragen voor vernietiging bij de Kroon" en "Wij gaan er tevens vanuit dat de uitvoering van dit onwettige besluit per direct wordt opgeschort". Burgemeester legde het verzoek echter, gemotiveerd en duidelijk, naast zich neer. Tot zover alles begrijpelijk - het CDA is mordicus tegen deze zondagsopenstelling. Maar in de raadsvergadering van afgelopen donderdag bleek niets van de principiële stellingname. De brief op poten werd door fractievoorzitster Ellemijn van Waveren nogal gerelativeerd tot "wat juridische vragen". Een motie van de SGP-CU met gelijkstrekkende inhoud als de open brief van het CDA werd niet door het CDA gesteund. Floor van Lamoen noemde dit gezwabber "jammer" en spiegelde Ellemijn van Waveren voor "u laadt nu de verdenking op u alleen voor de bühne geschreeuwd te hebben". De SP-fractie is geen groot voorstander van zondagsopenstelling, er moet ook eens tijd zijn voor iets anders dan een 7 op 7 en 24 op 24 economie. Het besluit van het college kan de SP-fractie echter billijken. De motie van SGP-CU kreeg daarom ook van de SP geen steun.