Gemeente Goes gaat burgers informeren over beslagvrije voet

18 januari 2013

Gemeente Goes gaat burgers informeren over beslagvrije voet

De gemeente Goes gaat burgers informeren over de regels met betrekking tot de beslagvrije voet. In januari gebeurt dat op de gemeentepagina's in de Bevelandse Bode en bovendien zal er een bericht worden geplaatst op de website van de gemeente. Dat antwoordde B&W op schriftelijke vragen hierover van de SP-fractie. Het is de ervaring van de gemeente dat deurwaarders de beslagvrije voet niet altijd juist toepassen. Schuldhulpverleners van de gemeente nemen in dergelijke gevallen contact op met die deurwaarder om dit recht te zetten. Ook geeft B&W aan dat als er beslag wordt gelegd door een schuldeiser, dat dan de financiƫle ruimte om te komen tot een minnelijke schuldregeling weg is. In zo'n geval adviseert de schuldhulpverlening om bij de rechtbank toelating tot de "wet schuldsanering natuurlijke personen" aan te vragen.

De Nationale Ombudsman heeft aandacht gevraagd voor de beslagvrije voet. Hij wijst erop dat juist ook gemeenten belang hebben bij het goed naleven van deze grens aan loonbeslag. Wordt er niet goed nageleefd, dan komen de betrokkenen daardoor vaak weer in andere financiƫle problemen en zullen ze uiteindelijk aan moeten kloppen bij de gemeente voor steun.