Goes past strooibeleid niet aan na kennis over gladheid fietspaden

18 januari 2013

Goes past strooibeleid niet aan na kennis over gladheid fietspaden

De gemeente Goes heeft de ervaring dat fietspaden iets kouder zijn dan de rijbaan. Dit is in overeenstemming met de uitkomst van onderzoek door Meteo Consult. Op de Ringbaan Oost heeft de gemeente het echter zelf geconstateerd. Er zijn daar meetpunten in de rijbaan én in het fietspad en het verschil is meestal 1 graad Celsius. Dat verschil is niet groot en omdat de gemeente meestal preventief strooit is aanpassen van het strooibeleid daarom volgens het college niet nodig. Rijbanen en fietspaden worden in de regel gelijktijdig gestrooid. Dit antwoordt het college op schriftelijke vragen van de SP-fractie. In een uitzonderlijk geval kan het echter voorkomen dat juist op de fietspaden een extra strooironde wordt gemaakt.

Fractievoorzitter Floor van Lamoen is blij te horen dat de gemeente door het hebben van een apart meetpunt op het fietspad praktische informatie heeft over fietspaden. "Het is goed dat de gemeente niet in het luchtledige hoeft te praten en op veronderstellingen moet afgaan. Toch gebeurde het de afgelopen jaren nog wel eens dat er geen gladheid leek te zijn, er niet gestrooid was, maar dat juist op fietspaden bij rotondes mensen onderuit gingen en letsel opliepen. Ik hoop maar dat de huidige kennis over de fietspaden voldoende is om ook dat soort valpartijen te voorkomen."