SP Goes stelt vragen over vergoeding voor alfahulpen

11 juni 2013

SP Goes stelt vragen over vergoeding voor alfahulpen

Voor alfahulpen en voor gewone huishoudelijke hulpen worden vanuit de gemeente Goes dezelfde uurtarieven doorgegeven aan het CAK. Dat is vreemd, omdat de vergoeding die alfahulpen krijgen lager is dan voor huishoudelijke hulpen.
In de afgelopen jaren heeft een verschuiving plaatsgevonden van huishoudelijke hulpen in vaste dienst naar alfahulpen. Voor de gemeente levert dit een kostenbesparing op, onder andere doordat bij alfahulpen geen sociale en pensioenpremies worden afgedragen. Per uur is een alfahulp als huishoudelijke hulp daarom ruim 5 euro goedkoper ingeschaald dan een huishoudelijke hulp.
De SP-fractie heeft echter bij diverse mensen gezien dat het bedrag dat voor berekening van de eigen bijdrage aan het CAK wordt doorgegeven voor een alfahulp gelijk is aan dat voor een gewone huishoudelijke hulp. Zij vraagt zich af hoe dit kan. Is er teveel betaald voor de alfahulpen? Dan haalt de gemeente haar bezuinigingen niet en heeft iemand onterecht 5 euro teveel gekregen. "We hebben het aan een van de alfahulpen gevraagd, maar die krijgt niet teveel". Wordt er door de gemeente een verkeerd bedrag doorgegeven? Dan zou het kunnen betekenen dat mensen voor een te hoge eigen bijdrage worden aangeslagen.
De SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W, waarin om duidelijkheid wordt gevraagd.

SP Goes ontdekt fout in vergoeding alfahulpen, PZC online 11 juni 2013