Instellen RUD slecht voorbeeld van overheidsbeleid

3 juli 2013

Instellen RUD slecht voorbeeld van overheidsbeleid

"Wij willen graag een serieuze analyse over het risico horen, alvorens wij eventueel zouden kunnen instemmen", aldus Loes Passieux in de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. De serieuze analyse kwam er niet, en zo stemde de SP-fractie tegen deelname van Goes aan de RUD - de regionale uitvoeringsdienst. Deze RUD moet taken uitvoeren rond de vergunning en handhaving van "omgevingsvergunningen" (vroeger bouwvergunningen, milieuvergunningen en dergelijke) voor gemeenten, provincie en waterschap in Zeeland. De verschillende overheden moeten meedoen, maar meedoen is duur. Als gemeenten niet meedoen dan moeten ze diensten bij de RUD afnemen, veelal nog duurder. "Het toch al moeizame democratische gehalte, wordt nog verder aangetast door deelname zo af te dwingen" vatte Loes Passieux dit samen. Maar dan zijn er ook nog financiƫle risico's binnen de RUD. Forse risico zoals blijkt uit het bijgeleverde bedrijfsplan. Het college kon er echter niet een serieuze inschatting bij maken, "We zijn er zelf bij". Waarop Loes antwoordde: "Waar de klappen vallen moet je niet bij willen zijn". Ook de andere partijen in de gemeenteraad waren zeer ongelukkig met de gang van zaken. Zij gingen echter met tegenzin akkoord.