Sport en 't Beest, meten met twee maten?

6 september 2013

Sport en 't Beest, meten met twee maten?

Een nieuwe verordening in Goes moet onder meer het schenken van alcohol reguleren in paracommerciƫle instellingen, zoals sportverenigingen, buurthuizen maar ook 't Beest. De bedoeling is het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen, maar ook de commerciƫle horeca te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Het college kwam eerder dit jaar met een voorstel, dat veel reacties losmaakte bij betrokkenen. Gisteravond kwam het voorstel in de raadscommissie met voorgestelde reacties op inbreng van betrokkenen. Ook hier flinke discussie. Belangrijk discussiepunt was de vastgelegde sluitingstijd van 24.00 uur. Dit is voor podium 't Beest een vervelend tijdstip. Concerten duren tot 24.00 (er is zelfs vergunning tot 1.00 uur) en deze regel zou betekenen dat bij een optreden dat tot 24.10 blijkt te duren de bar al voor het einde van het concert moet worden gesloten. Vervelend voor het publiek, maar ook voor artiesten die de gelegenheid wordt ontnomen om nog even met het publiek in contact te komen.

Uiteraard werd hier door 't Beest een "zienswijze" over ingediend, maar het college gaf op dit punt geen strobreed toe. Ongemakkelijk, aldus SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen, die dit legde naast de reacties op inbreng van de sportverenigingen. In die reacties een en al welwillendheid en verruiming van de openstelling, terwijl 't Beest star en belerend wordt tegemoetgetreden. Hij wees het college erop dat volgens de wetgever het maatschappelijke belang van in dit geval 't Beest gewaarborgd hoort te blijven. Een meerderheid van de fracties had ook moeite met de stringente regels voor 't Beest.

Ander discussiepunt was de mogelijkheid om "acties" in supermarkten met kortingen van meer dan 30% op alcoholische dranken te verbieden. Het leek de SP-fractie en ook enkele andere fracties bijzonder ingewikkeld om die regels te controleren. Bovendien blijkt dat omliggende gemeenten deze regels niet willen gaan hanteren.

De discussie was zodanig, dat besloten is dat het stuk nog niet rijp is voor een beslissing in de gemeenteraad. Er komt eerst nog een tweede commissievergadering, nadat het college op enkele punten aangepaste of aangevulde regels heeft aangeleverd.