Enquête openbaar busvervoer Zeeland

26 oktober 2013

Enquête openbaar busvervoer Zeeland

De SP in Zeeland maakt zich zorgen over een aantal punten zoals die in het Beleidsplan Openbaar Vervoer Zeeland 2015/2025 zijn opgenomen, waardoor mogelijk weer buslijnen gaan verdwijnen en vervangen worden door buurtbussen gereden door vrijwilligers. Om de mening van chauffeurs en gebruikers te onderzoeken heeft de SP in Zeeland een enquête opgezet.

Op dit moment wordt het openbaar busvervoer in Zeeland verzorgd door de vervoerders Connexxion en Veolia Transport. Het contract met deze vervoerders eindigt op 31 december 2014. De Provincie Zeeland is volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende contractperiode die loopt van 2015 tot en met 2024.

Zorgen maakt de SP zich over  het "vraaggestuurde aspect" voor het OV in de toekomst. Dit betekent dat lijnen verdwijnen wanneer die niet voldoende opbrengen, er niet voldoende vraag is. Deze lijnen zullen vervangen worden door buurt- en/of belbussen. De buurtbussen worden bestuurd door vrijwilligers, en zo vervangen zij niet alleen de lijnen maar ook de betaalde chauffeurs. Verdringing van betaald werk. Verder maakt de SP zich zorgen over de gevolgen voor de veiligheid van de passagiers en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer.

Om de meningen van reizigers en chauffeurs te peilen en hun verwachtingen en wensen voor de toekomst van het openbaar busvervoer in kaart te brengen, heeft de SP deze enquête gelanceerd.

Natuurlijk wordt alle informatie volledig anoniem en vertrouwelijk behandeld. Wij vragen alleen om uw gegevens om in een later stadium eventueel contact met u op te kunnen nemen op te nemen.

Doe mee aan onderstaande enquête!