Inwoners en winkeliers binnenstad dupe van dereguleringsdrift

25 oktober 2013

Inwoners en winkeliers binnenstad dupe van dereguleringsdrift

Gisteren kondigde burgemeester Verhulst aan dat het college weer voorstellen zal doen om in de APV regels voor straatmuzikanten op te nemen. Deze waren ruim een jaar geleden geschrapt omdat de gemeenteraad graag naar minder regels toe wilde, deregulering. De SP was destijds niet enthousiast over het schrappen van de regels. Zij ondersteunt daarom de beslissing van Verhulst van harte, ook omdat duidelijk is gebleken dat winkeliers en bewoners in de binnenstad overlast ondervinden van de straatmuziek. Voor de SP-fractie geeft deze zaak maar eens aan dat deregulering, het schrappen van regels, geen doel op zichzelf moet zijn.

Toen de APV ruim een jaar geleden aan de orde kwam, stelde de VVD eerst voor om een meldplicht bij het Stadskantoor in te voeren voor straatmuzikanten. Dit ging verschillende fracties, waaronder de SP-fractie, te ver. De SP koos voor regels zodat de muzikanten zich regelmatig zouden moeten verplaatsen. In een groot deel van de raad kwam echter de roep om deregulering, waardoor uiteindelijk een meerderheid stemde voor geen enkele regel betreffende straatmuzikanten. Burgemeester Verhulst destijds bovendien aan dat er bij overlast voldoende mogelijkheden zouden zijn om op te treden. Inmiddels is wel duidelijk dat dat niet het geval is en bewoners en winkeliers overlast ondervindne. Zij hebben via een petitie om een oplossing gevraagd en de gemeenteraad toegesproken op een commissie-avond.

Daartoe aangespoord door een (zwakke) VVD-motie gaat burgemeester Verhulst nu toch weer regels voorstellen. Het was gisteravond in de gemeenteraad gek te zien dat dit idee door een deel van de raad niet omarmd werd. PvdA-fractievoorzitter Henk Hoogerland gaf aan deregulering zo belangrijk te vinden dat langer zoeken door de politie naar mogelijkheden om te bemiddelen en op te treden nodig blijft. Bizar dat hij deregulering zo belangrijk vindt, dat de overlast in de binnenstad nog maar moet blijven bestaan om verder te proberen de politie te laten bemiddelen en optreden zonder regels. "U weet al dat het niet werkt", aldus fractievoorzitter Floor van Lamoen. De voorstellen van de burgemeester zullen begin 2014 in de raad worden besproken.