Veertien plaatsen koude-opvang te weinig

25 februari 2014

Veertien plaatsen koude-opvang te weinig

Het aantal plaatsen voor koude-opvang van dak- en thuislozen in Zeeland moet verdubbelen van veertien naar achtentwintig. Dat stelt de Goese SP-fractie in schriftelijke vragen aan het college. Aanleiding is een werkbezoek dat Zeeuwse SP'ers brachten aan daklozenopvang "het Witte Huis" in Vlissingen.

Het hoofd van het Witte Huis, Richard Wolf, toonde zich daar verheugd met de zachte winter dit jaar. De koude-opvang brengt namelijk veel stress en drukte met zich mee. Er zijn in Vlissingen tien plaatsen voor nachtopvang, maar de behoefte bij kou is veel groter. Er moeten dan allerlei veldbedden worden bijgeplaatst, wat verstorend werkt op de andere bewoners van het Witte Huis, die bezig zijn met hun terugkeer in de maatschappij. Daarnaast heeft Terneuzen vier opvangplaatsen.

De Goese SP-fractie vraagt het Goese college of zij stappen willen nemen zodat ook in Goes, centraal in Zeeland, opvangplaatsen komen. Nu zijn er bij het Leger des Heils alleen vier plaatsen voor noodopvang voor maximaal twee dagen, maar deze worden niet voor koude-opvang gebruikt.