Informateur adviseert college zonder SP

26 maart 2014

Informateur adviseert college zonder SP

"Zeer teleurgesteld" was de eerste reactie van SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen. Informateur Harry van Waveren adviseerde vanmiddag in zijn verslag om een college te gaan vormen van CDA, SGP-CU en VVD en dus zonder de SP. Een keuze voor de SP in plaats van de VVD zou volgens Van Waveren een risico zijn voor de stabiliteit:  "De stabiliteit van een college wordt ondergraven, als naar verloop van tijd blijkt dat een partij in het college, niet de mede verantwoordelijkheid kan dragen voor het nemen van noodzakelijke maatregelen om de nieuwe gemeentelijke taken uit te voeren met het daarvoor beschikbare budget (...) zonder zichzelf geweld aan te doen." Floor van Lamoen: "De informateur ziet er dus niet eens brood in om ons over dit onderwerp te laten onderhandelen, maar gaat er bij voorbaat van uit dat we een risico zijn.  Recht doen aan de verkiezingsuitslag is kennelijk toch wat minder belangrijk. Houden we de gesplitste PvdA-PvG buiten beschouwing, dan wordt de  grootste winnaar SP ingeruild voor grootste verliezer VVD." Morgen debatteert de gemeenteraad over het advies van de informateur.

dat is toch niet te geloven he!!

Men schuift de SP toch niet zo aan de kant want dat is niet wat de kiezers willen.