College neemt motie CAO Sociale Werkvoorziening over

23 januari 2015

College neemt motie CAO Sociale Werkvoorziening over

Gisteravond diende de SP-fractie, gesteund door de voltallige oppositie van Partij voor Goes, D66, GroenLinks en PvdA een motie in die het college oproept haar invloed aan te wenden om de onderhandelingen voor een CAO Sociale Werkvoorziening weer op gang te krijgen. Die onderhandelingen liggen sinds 30 januari vorig jaar stil, omdat de werkgevers vinden dat een CAO niet meer nodig is vanwege de nieuwe Participatiewet. Voor de zittende WSW'ers betekent dat een bevriezing van hun lonen voor onbepaalde tijd. Na enige discussie en een kleine aanpassing van de motie bleek het college bij monde van wethouder André van der Reest bereid de motie over te nemen. Hij zal de CAO-onderhandelingen bij en via het bestuur van De Betho onder de aandacht brengen. De fractie van collegepartij VVD reageerde als door een wesp gebeten. Via hun website legt de fractie uit van mening te zijn dat de gemeenteraad niet gaat over de arbeidsvoorwaarden van ambtenaren, laat staan WSW'ers. Een principekwestie in ogen van de VVD. De oproep in de motie was echter om CAO-onderhandelingen weer aan te gaan en handelde niet over de arbeidsvoorwaarden zelf. Het behoort bij goed werkgeverschap om over arbeidsvoorwaarden te onderhandelen. En het werkgeverschap ligt in dit geval bij De Betho, waarin Goes een van de deelnemers is. Goed dat het college deze handschoen heeft opgepakt.

Reacties

Goed gedaan ! Gelukkig is een gedeelte van de gemeenteraad zich wel terdege bewust dat ze moeten opkomen voor de belangen van hun kiezers.