Valt aan opheffen Klaverblad niet te ontkomen?

22 april 2015

Valt aan opheffen Klaverblad niet te ontkomen?

Vandaag werd in de PZC en bij Omroep Zeeland bekendgemaakt dat de belangenorganisatie voor patiënten, cliënten en mantelzorgers in Zeeland, Klaverblad Zeeland, per 1 januari wordt opgeheven. Dit omdat de provincie de subsidiekraan aan het dichtdraaien is. Gemeld wordt dat Klaverblad bij gemeenten heeft aangeklopt, maar nul op het rekest heeft gekregen. Het verdwijnen van deze organisatie is volgens SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen een gevoelig verlies voor de zorginfrastructuur in de regio. Daarom heeft hij namens de fractie vragen gesteld aan het college, of zij mogelijkheden zien voor een doorstart, bijvoorbeeld op De Bevelanden.

De gestelde vragen luiden:

1. Deelt het college de mening van de SP dat Klaverblad Zeeland een belangrijke rol speelt in de belangenbehartiging van patiënten en cliënten in ruime zin en dat opheffing een gevoelig verlies is voor de zorginfrastructuur in de regio?

2. Deelt het college de mening van de SP dat een organisatie als Klaverblad Zeeland inmiddels ook van groeiend belang is voor de gemeente, doordat de gemeentelijke zorgtaken flink zijn toegenomen, m.n. in de Jeugdzorg en de WMO?

3. Heeft Klaverblad Zeeland het college benaderd over eventuele subsidiëring?

4. Indien u vraag 3 bevestigend heeft beantwoord, hoe heeft het college op de vraag om subsidiëring te overwegen gereageerd?

5. Nu duidelijk is dat Klaverblad wordt opgeheven, is het college bereid te onderzoeken of er doorstartmogelijkheden zijn, bijvoorbeeld voor een Bevelandse opvolger en is het college bereid daaraan zonodig financieel of anderzins bij te dragen?