Hoe komt het Omnium uit de problemen?

23 juni 2015

Hoe komt het Omnium uit de problemen?

Donderdag besloot de gemeenteraad om nogmaals financieel garant te staan voor het Omnium (voorheen Sportpunt Zeeland), voor de derde keer, ditmaal voor 750.000 euro. Bovendien werd voor in elk geval 2 jaar een extra subsidie verstrekt, voor het versterken van de marketing-afdeling van het Omnium. Alleen de SP-fractie stemde tegen. Wel onderzoekt de gemeente een "exit-strategie" in de vorm van verkoop van de aandelen in het Omnium. Een motie van SP en PvdA om daarnaast in elk geval ook splitsing van Omnium in een sporttak en een commerciële tak te onderzoeken werd door het college overgenomen. De grote vraag die bleef hangen: komt het Omnium nog uit de problemen, en hoe?

In totaal staat de gemeente garant voor bijna 13 miljoen euro en heeft de gemeente door herwaardering van de aandelen 4 miljoen in het Omnium gestoken. In 2012 kwam de eerste garantstelling, bedoeld voor een ingrijpende verbouwing van het copmlex van sportzalen en zwembad. Daar ging het fout. Behalve sport, kwam ook een tropische plantentuin in het Sportpunt. Bedoeld als toeristische attractie. Dit was destijds voor SP, met VVD en SGP/CU, reden tegen de garantstelling te stemmen. Dat is geen gemeentetaak. De attractie moest ook bezoekersaantallen opkrikken. Daarover was de SP-fractie ronduit sceptisch. Het leek de fractie toen financieel riskant, en "branchvreemd". En bovendien speelde de vraag: worden kaartjes niet te duur? De ongerustheid van de SP blijkt tot nu toe terecht. De aanloop valt tegen en zo komt het Omnium in financiële nood.

Gelijk krijgen in dezen is niet leuk. Nu dreigt het sportcomplex van de gemeente ten onder te gaan. Daarom ook diende de SP-fractie de motie in om behalve verkoop ook splitsing te onderzoeken als "exit-strategie". Om te zien of de sportzalen en het zwembad misschien te behouden zijn. Gerust zijn we er niet op. Zoals niemand.