Populisme?

11 juli 2015

Populisme?

De tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten is een onderwerp dat leeft in SP Goes. De landelijke regeling is vervallen en de gemeente moet het nu doen. Afgelopen november vroeg de fractie daarom om een spoedige regeling. Die zou er komen, verzekerde ons de wethouder. Eind juni kwam het voorstel. Tevreden was en is de SP-fractie niet met het voorstel. Voor betrokkenen met een minimuminkomen is er het nodige geregeld: een collectieve ziektekostenverzekering (is al geregeld) en een jaarlijks bedrag van 200 euro. Maar voor mensen met een inkomen boven 130% van het sociaal minimum is er NIETS. Daar heeft de SP zeer veel moeite mee. Deze groep heeft het ook niet breed en verliest meer aan de afschaffing van de regeling dan mensen met een minimuminkomen. Het verschil is ons veel te groot. Gelukkig is daar een raadsbehandeling voor. Die verwacht je in de raadsvergadering daarna. Maar nee, het voorstel moet nog verder besproken worden en komt pas na de zomer. Het is nu juli! SP en Partij voor Goes, die eerder al via de motie in november en open brieven begin dit kalenderjaar aandacht voor de zaak vroegen, zijn gefrustreerd en boos over de treurige traagheid. We besluiten gezamenlijk te proberen de discussie open te breken door een motie in te dienen in de raadsvergadering afgelopen dinsdag. Wethouder Van der Reest legt daarin uit dat verschillende aspecten wel al geregeld zijn, maar nog niet het jaarlijkse vaste bedrag. Hij geeft aan dat alles nog op tijd zal zijn geregeld zodat uitbetaling op de gebruikelijke datum in november zal plaatsvinden, misschien zelfs in oktober. Tenzij wij wat anders willen, fluistert SP-fractievoorzitter Van Lamoen. Het blijkt echter dat de motie iets vraagt, een voorschot, wat wettelijk niet mag. Teleurgesteld trekken we de motie in. En krijgen een trap na van de fractievoorzitter van de SGP-CU, Johnny Lukasse, die SP en PvG beschuldigt van populisme: goedkoop scoren voor de bühne. Doet hij dat hiermee zelf ook niet?

Reacties

Ik hoop serieus dat de gemeente snel iets regelt ter vervanging van de WTCG, ook voor de minima. Ik ben bijstandsmoeder, heb zelf (nog?) een PGB (geen idee nog wat de gemeente met mijn zoon en mij gaat doen in dit opzicht) en moet daarvoor ruim 200 Euro eigen bijdrage betalen, naast alle weggevallen compensaties van het CAK. Het was al verre van een vetpot, die bijstand, maar het wordt zo wel heel erg moeilijk.Ik lig er letterlijk wakker van.