Ledenvergadering kiest voor John

7 november 2015

Ledenvergadering kiest voor John

Op de ledenvergadering van woensdag 4 november heeft de ledenvergadering van de afdeling Goes met algemene stemmen John Kruiver gekozen tot organisatiesecretaris. Die functie was vacant sinds Hans Dronrijp hem vanwege gezondheidsproblemen moest neerleggen. John was al lid van het afdelingsbestuur en is de drijvende kracht achter SP-werkgroep Borsele.

Naast de keuze voor een nieuwe organisatiesecretaris bereidde de vergadering het congres voor. Na de pauze werd gesproken over de vluchtelingenproblematiek. Björn van Hecke, die werkzaam is bij het COA, vertelde over de ins en outs van de regelingen rond vluchtelingen en over hoe de opvang is geregeld. Gemeenteraadslid Astrid de Jong lichtte het standpunt van de SP-fractie in de Goese gemeeneteraad toe. De fractie steunt noodopvang in de Zeelandhallen, is wel kritisch over de maatvoering. Dat geldt ook voor het huisvesten van erkende vluchtelingen ("statushouders"), waarvan de fractie heeft uitgesproken dat dat verspreid over de gemeente moet gebeuren. Kantoorgebouwen moeten niet worden omgebouwd tot "Syriërsilo's". Verder heeft de SP-fractie in de gemeenteraad begrip gevraagd voor frustraties die bij mensen leven over de eigen omstandigheden of de omstandigheden in hun directe omgeving ten gevolge van het bezuinigingsbeleid. Dat zorgt ervoor dat die mensen sneller afwijzend staan tegenover hulp aan anderen - zij ervaren zelf ook geen hulp. De kernwaarden van de SP, gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit, betekenen wel dat mensen die vluchten voor oorlog moeten worden geholpen.