Onderzoek naar deelname gemeentelijke collectieve ziektenkostenverzekering

7 november 2015

Onderzoek naar deelname gemeentelijke collectieve ziektenkostenverzekering

Het college gaat onderzoeken waarom mensen met een chronische ziekte en handicap al dan niet deelnemen aan de collectieve ziektenkostenverzekering voor de minima. De SP, PvG, PvdA en D66 hadden middels een motie bij de begrotingsbehandeling aangedrongen op zo'n onderzoek. De inkomensgrens voor deelname aan die zogenaamde CZM is vorig jaar opgetrokken van 110% naar 130% van het sociaal minimum, betaald uit gelden die bedoeld zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit jaar doen zo'n 900 Goesenaars mee. Maar de partijen hebben de indruk dat chronisch zieken en gehandicapten hiermee niet altijd goed worden bereikt. Voor hen is er ook vaak een ander aanbod. De deelname door 900 Goesenaars is ook wel aanzienlijk minder dan de verwachting van het college voor de vergoeding voor chronisch zieken en gehandicapten, waar 2250 aanvragen voor worden verwacht. Ook daar geldt 130% van het sociaal minimum als inkomensgrens. Het college zegde toe dat in het tweede kwartaal van 2016 onderzoeksresultaten zullen worden gepresenteerd waarin de vragen van de vier partijen zijn verwerkt. Dit zal aan de basis liggen van de regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten voor volgend jaar.