Raad moet zich zelfbewust opstellen

7 november 2015

Raad moet zich zelfbewust opstellen

De gemeenteraad moet zich ten opzichte van gemeenschappelijke regelingen kritisch en zelfbewust opstellen. Daarvoor pleitte SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen bij zijn algemene beschouwingen afgelopen donderdag in de gemeenteraad. Hij deed dit in reactie op opmerkingen van vrijwel alle fracties in de gemeenteraad in hun schriftelijke beschouwingen. Daaruit blijkt dat er breed ongemak en ongenoegen heerst over de sturing van en controle op gemeenschappelijke regelingen. "De SP-fractie denkt dat het tijd is voor een eigen opstelling van de raad. Wij zouden daarom aan alle fracties willen vragen of zij bereid zijn om met elkaar om tafel te gaan zitten en zonder college te formuleren wat wij missen en wat wij voor oplossingen zien bij het omgaan met dienstverlening, beleidsvoorbereiding en beleidsuitvering door gemeenschappelijke regelingen". Het voorstel werd in het algemeen positief ontvangen, al hadden de collegepartijen liever het college er wel bij. Bovendien gaf burgemeester Verhulst aan dat er een notitie van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) aankomt die dit onderwerp raakt. In de agendacommissie zal over de agendering nader worden gesproken.