Kabelbelasting onvermijdelijk?

21 december 2015

Kabelbelasting onvermijdelijk?

Donderdag stemde de gemeenteraad van Goes in met invoering van een belasting op kabels en leidingen. Alleen de SP-fractie stemde tegen. Bedrijven, met name Delta (gas en electriciteit) en Evides (water), moeten nu €1,57 per meter leiding gaan betalen. Verwacht wordt dat deze bedrijven de extra kosten gaan doorberekenen aan de klanten, al kan Delta dat komend jaar nog niet doen. Bij andere gemeentelijke belastingen geldt voor minima de mogelijkheid tot kwijtschelding. Dat geldt bij doorberekening door Delta en Evides niet. Daarom noemde SP-fractievoorzitter Floor van Lamoen dit een "vuile lastenverzwaring". Met een vreemde achtergrond ook. Vorig jaar startte de gemeente Hulst met deze belasting. Omdat de doorberekening door bedrijven alle Zeeuwen treft, gingen alle andere Zeeuwse gemeenten hierin mee. "Dat is dus gewoon oog om oog, tand om tand", maakte Van Lamoen zijn ongenoegen duidelijk hoorbaar. Jan-Jaap Bouma van de SGP-CU zag dat anders: "Je kunt nu met een lastenverzwaring van 10 cent een euro binnenhalen", een kans die we volgens hem niet moeten laten lopen. "Maar dan kunnen we de belasting beter op €2,50 zetten of nog hoger - laten we de rest van de Zeeuwen lekkker meebetalen", was hierop het cynische commentaar van Van Lamoen. Samen met de Partij voor Goes diende de SP een amendement in om het tarief dan in elk geval te verlagen. Er wordt namelijk veel meer geld binnengehaald dan begroot - een onnodige lastenverzwaring. "Veel fracties zijn toch wat dubbelhartig - van links tot rechts zijn we tegen lastenverzwaring, maar nu ineens niet. En de verzwaring is nog eens onnodig hoog," aldus Van Lamoen. Het voorstel haalde het echter niet, al kreeg het steun van D66 en PvdA. Ook een motie van SP en PvG om de burgers te compenseren haalde het niet. Het college was nog wel bereid om als de opbrengsten duidelijk zijn hier nog eens over te praten. Uiteindelijk gingen alle andere partijen schoorvoetend of zelfs met tegenzin akkoord. De SP-fractie bleef echter tegen.