Met beschut werk verdwijnt een stukje beschaving

29 januari 2016

Met beschut werk verdwijnt een stukje beschaving

In de raadscommissie van gisteren werd een presentatie gegeven door de afdeling WIZ van GR De Bevelanden over beschut werk. Dit is werk is bedoeld voor mensen die voorheen in sociale werkplaatsen ook al een beschutte plaats nodig hadden. De allerzwaksten kregen daar toch de mogelijkheid productief te zijn en behielden eigenwaarde. Nu kiest men er echter voor géén beschut werk meer aan te bieden aan nieuwe gevallen. Binnen de SP-achterban is op dat plan, dat al ruim voor de presentatie in de PZC te lezen was, zeer verontwaardigd, kwaad en gefrustreerd op gereageerd. SP-raadslid Astrid de Jong verwoordde deze gevoelens in de raadscommissie.

De WSW was een van die wetten die de SP altijd trots maakte op ons land. Mensen die door hun beperkingen geen kans hadden op regulier werk, die individuele begeleiding nodig hadden en de werkdruk van regulier werk niet aankonden, die mensen lieten we niet aan de kant staan. We boden ze de mogelijkheid om maatschappelijk mee te draaien, hun productiviteit toch aan te wenden en eigenwaarde te bezorgen.

Dat is iets wat je doet als beschaafd land, waar meer normen en waarden gelden dan de euro.Er werd voor deze groep op diverse manieren werk gevonden. Een
flink deel van de WSW'ers werd gedetacheerd bij reguliere werkgevers of werkten aan reguliere opdrachten via een soort buitendienst, zoals de
groenvoorziening. Maar van de groep WSW'ers was er ook een deel, ongeveer een derde, die zulke
beperkingen hadden, dat zij ook niet via detachering of buitendienst konden werken. Zij hadden een beschutte werkplaats nodig.

De WSW verdween, de Participatiewet kwam. U weet dat de SP hier bijzonder grote moeite mee heeft. Als er één punt is waar de SP telkens benoemt dat de beschaving in Nederland geweld wordt aangedaan, dan is het de ontmanteling van de WSW. Maar er is in de Participatiewet één lichtpunt, dat is de mogelijkheid die gemeenten wordt geboden om beschut werk te creëren.

Beschut werk, precies voor díe groep die ook in de WSW niet gedetacheerd kon worden of in een buitendienst kon werken. Wij vinden het dan ook ongelofelijk te moeten lezen dat afdeling WIZ deze mogelijkheid niet met
beide handen aangrijpt.

Nee, WIZ kiest ervoor om deze groep mensen bezigheidstherapie ("dagbesteding", red.) te geven in plaats van de mogelijkheid van beschut werk. Het is schandelijk hoe er in deze notitie met deze kwetsbare groep wordt omgegaan. Het is ook een schande dat de woorden in de wet "de gemeente kan" worden omgezet naar "maar we doen het niet!!!"

Het is voor de SP onbegrijpelijk dat er een groep mensen bewust in een uitkering geparkeerd wordt. Het voorgestelde beleid zegt tegen deze mensen "U krijgt een uitkering tot u een baan heeft", maar eigenlijk veroordelen we u tot de eeuwige kaartenbak.

Dit heet niet voor niets beschut werk, deze groep KAN niet gedetacheerd worden of instromen in regulier werk.
Men weet dit heel goed, maar een uitkering is goedkoper en dus is deze kwetsbare groep in de ogen van het bestuur en de beleidsmedewerkers van GR de Bevelanden niets anders dan een kosten/baten analyse met een nadelig saldo.
Het gemeentelijk apparaat zou zich moeten schamen om op deze manier naar  deze mensen te kijken.

Deze groep laat men willens en wetens keihard vallen met het boterzachte argument dat het potje dat er wel is wordt gebruikt voor werkgevers die in deze mensen wil investeren.

Hoeveel werkgevers staan er al te kloppen op de deur voor geld om deze mensen beschut werk te bieden?

Om hoeveel mensen in de gemeente Goes gaat het die in aanmerking komen voor beschut werk?

De gemeente Goes "KAN" het goede voorbeeld geven door juist wel in te zetten op beschut werken!
Waarom zouden werkgevers zich aangesproken voelen door een gemeente die zich verschuilt achter het woordje KAN, maar er niks mee doet?

Deze mensen hebben eerst te horen gekregen dat ze geen WSW plek meer kregen, vervolgens vallen ze terug in de bijstand met de belofte dat er ingezet gaat worden op beschut werk.Om na een jaar te horen dat de gemeente er geen brood inziet om dit te realiseren en het dus maar aan de werkgevers over laat. De gemeente heeft boter op de hoofd als men denkt dat dit ook maar enige zoden aan de dijk gaat zetten.

Wij als SP zien in dit plan geen medemenselijkheid en vinden het daarom onacceptabel dat er op deze manier wordt omgegaan met de meest  kwetsbaren in de gemeente.

Zie: "Beschutte werkplek is te kostbaar", PZC, 29 november 2015

Reacties

Astrid, ik begrijp dat je woest was, zoals je al op de SP-bijeenkomst vertelde. Is de komst van de nieuwe kringloopwinkel in de Jeremiasse-locatie nog een mogelijkheid om mensen van WSW-allure daar te laten meedraaien?
Sterkte bij dit moeilijke onderwerp!
Ida en Henk, Geersdijk