Betaal geen uitkeringen met overschotten uit de zorg

9 juli 2016

Betaal geen uitkeringen met overschotten uit de zorg

Het was een stevig debat donderdagavond in de Goese gemeenteraad over het gat van bijna 2 miljoen euro dat in de Goese begroting is ontstaan bij "arbeid en inkomen". Dat gat moet natuurlijk worden gedicht, maar SP-gemeenteraadslid Astrid de Jong kon er niet bij dat dat gebeurde met geld dat over is op huishoudelijke hulp, inkomensondersteuning voor chronisch zieken en gehandicapten en tenslotte mantelzorgondersteuning. Wethouder Van der Reest verdedigde zich met de opmerking dat Goes een "goed sociaal beleid voert, beter vaak dan elders" en "het opmaken van budgetten is geen doel op zich". Astrid de Jong was hierover niet te spreken en stelde juist dat er te hard was bezuinigd op de zorg, waardoor er nu geld over is. Het is niet juist om bijstandsuitkeringen te betalen van zorggeld. De fracties van SP, Partij voor Goes en PvdA dienden een amendement in om die drie delen te schrappen uit het dekkingsplan. Het voorstel kreeg verder alleen steun van Groen Links en haalde het niet.

De hele toesprak van Astrid de Jong:

Er is al veel gezegd over het WIZ (Werk, Inkomen en Zorg - red.). De afgelopen tijd zijn er meerdere raadscommissies geweest en we zijn het niet eens met elkaar geworden. Dat werd ook nog eens duidelijk bij de afgelopen raadscommissie toen de portefeuillehouder het volgende zei: mevrouw De Jong, we zijn het structureel oneens met elkaar.

Zelf denk ik dat we een andere kijk op de zaken hebben en dat wil ik best even uit de doeken doen:

Het zorgenkindje Werk, Inkomen en Zorg blijft de hoofden van de raad en college bezig houden. In het afgelopen jaar is er flink bezuinigd in het hoofdstuk zorg. Er is bij zowat alle cliënten, die Huishoudelijke Hulp hadden en hebben, flink gekort op de uren. Deze korting had en heeft een behoorlijke impact gehad, niet iedereen kan en kon dit zelf oplossen wat tot gevolg heeft gehad dat er keuzes gemaakt moesten worden en er werk blijft liggen. Dit hakt erin bij met name de groep ouderen.

De portefeuillehouder is tevreden over de huishoudelijke hulp, want er blijft immers 50.000 euro over. Dat er ook meer uren zwart gewerkt worden in de huishouding kan men niet zien in de cijfers, dus daar kunnen we het ook niet over hebben.

Ook op het onderdeel Mantelzorgwaardering werd bezuinigd, kon men voorheen een compliment van 200 euro ontvangen afgelopen jaar werd dat verlaagd naar 75 euro, want, zo was berekend er zou een grote nieuwe toestroom zijn van mantelzorgers. Wij hadden grote twijfels hierover en hebben dit ook toen uitgesproken. De toestroom is uitgebleven.

De portefeuillehouder is tevreden over het onderdeel mantelzorgwaardering, want er blijft immers 100.000 euro over.

En dan de voorziening inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten. Voorheen werd dit landelijk geregeld onder de WTCG, maar ook dit moest de gemeente voortaan zelf regelen. De groep die hiervoor in aanmerking kwam werd kleiner gemaakt en het bedrag wat men kreeg werd drastisch verminderd.

Het was een avond vol moties toen dat besluit genomen moest worden, 15 oktober 2015, weet u het nog?

6 moties over de tegemoetkoming van chronisch zieken en gehandicapten werden er toen ingediend, allen werden ontraden door de portefeuillehouder omdat het teveel zou kosten. De portefeuillehouder is tevreden over het onderdeel inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten, want er blijft immers 310.000 euro over.

Al deze onderschrijdingen, bij elkaar bijna een half miljoen euro, hadden eerder naar de raad gemeld moeten worden, dat is niet gebeurd.

Je zou kunnen besluiten om dat geld dan in te zetten in de zorg, bv. door de groep te vergroten die in aanmerking zou kunnen komen voor de inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten, maar dat is niet het voorstel van de portefeuillehouder.

Het voorstel is om dit geld te gebruiken om het gat te dichten dat bij Werk en Inkomen is ontstaan door o.a. de stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden.

Het geld bestemd voor huishoudelijke hulp, mantelzorgwaardering en inkomensondersteuning voor chronisch zieken en gehandicapten wil men gebruiken om de uitkeringen te betalen.

Daar kunnen we als SP niet mee instemmen.

Geld wat overblijft uit de zorg moet gebruikt worden voor de zorg!

De 7,5 % overschrijding uitkeringsgerechtigden is een in te calculeren risico, dit risico hoort niet bij de onderdelen uit de zorg neergelegd te worden.

En daarom dienen we het amendement dekkingsplan WIZ in.