Het spoordrama: trillingshinder blijft

9 juli 2016

Het spoordrama: trillingshinder blijft

Goes gaat zelf geen maatregelen nemen tegen de trillingshinder langs het spoor. Daarmee komt een einde aan een lange reeks plannen en beloften. Plannen om wat aan de trillingshinder te doen ontstonden in 2004, toen het spoor steeds drukker werd met goederentreinen. De plannen werden steeds minder specatculair: een tunnel, een verdiepte betonnen bak, een bak op maaiveldniveau. De laatste sneuvelde in 2011, met steun van de SP-fractie, toen uit onderzoek niet bleek dat dit substantieel de trillingshinder zou verminderen. Bleef over de grote bron van trillingen, de kruiswissel vlakbij de Pijlers. Die zou verplaatst tot even buiten de bebouwde kom. Een aantal jaar later en een kostenberekening verder concludeerde het college nu: dit wordt te duur. De kostenoverschrijding zou 5 miljoen euro zijn. De SP-fractie vond dat te makkelijk. "Voor het herstellen van de kades in het havengebied en het vervangen van een technische installatie konden we ook geld vinden van gelijksoortige omvang. Het is onze morele plicht om de belofte die we hebben gedaan aan de omwonenden na te komen," aldus fractievoorzitter Floor van Lamoen. De SP-fractie stemde daarom, als enige, tegen het schrappen van het plan om het kruiswissel te verplaatsen. Het wissel wordt nu door ProRail zelf vervangen door een overloopwissel. Hierdoor zal de trillingshinder wel enigszins afnemen, maar de afname is gering. En de gemeente zelf werkt en betaalt er niet aan mee.

Reacties

Het zal u niet ontgaan zijn dat de bewoners van de elf woningen aan de kruiswissel erg ontzet zijn door het besluit van B&W, gesteund door de raad met de SP als uitzondering, om de kruiswissel niet te verwijderen.
Een jarenlange belofte en schriftelijk herhaaldelijk vastgelegde toezegging wordt niet nagekomen. We vinden het immoreel.
Nu denderen de goederentreinen ook nog met 80 km per uur over de wissel, een gigantisch lawaai en enorme trillingen.
We voeren actie met spandoeken, een gesprek met de wethouder en op social-media, twitter en face-book: Kruiswissel Goes.
Het vertrouwen in dit college is tot een nulpunt gedaald.