Politiek cafe in Goes met Sadet Karabulut.

15 september 2016

Politiek cafe in Goes met Sadet Karabulut.

Foto: SP Goes

Vrijdag 9 sepember vond het tweede politiek cafe plaats georganiseerd door de Goese afdeling van de SP.
Het thema was: werken zonder loon, een goede zaak?

Twee regionale bestuurders, dhr van der Reest uit Goes en mevrouw Miermans uit Borsele, gaven aan hoe in hun gemeenten de participatiewet (werken met behoud van uitkering of iets terugdoen voor de samenleving) wordt ingevuld.
Beiden gaven aan zoveel als mogelijk mensen in hun waarde te willen laten en mensen zelf te willen laten kiezen welk werk zij willen doen.
Ook gaven zij aan geen betaalde arbeid te willen verdringen.
Na de twee wethouders kwam Sadet Karabulut aan het woord. In feite veegde zij de vloer aan met de hele participatiewet. Hoe je het wendt of keert, iedereen is persoonlijk meer gebaat met een betaalde baan en ook voor de binnenlandse economie is dat de beste impuls. Wanneer mensen zonder betaald werk met behoud van uitkering moeten participeren is, zeker in combinatie met de bezuinigingen , verdringing van betaalde arbeid al snel een feit.
Dat er daarnaast bezuinigt wordt op werkplekken bij sociale werkplaatsen is meer dan schandalig. Veel mensen met een beperking zijn bij werkgevers niet welkom en komen uiteindelijk terecht in de bijstand met een dagbesteding, vaak beneden hun mogeljjkheden. Van mensen in hun waarde laten blijft dan weinig over.
Ook in het interview dat via een korte film werd vertoond kon men horen hoe regelmatig gesold wordt met mensen die werkzoekend zijn.
In een tweede gespreksronde gaf dhr van der Reest aan het in feite eens te zijn met het standpunt van de SP zoals Sadet dat verwoordde. Hij voelt zich echter gehouden aan de wet zoals die is ingevoerd met de bezuinigingen die daarbij horen.
Vanuit de zaal werd in diverse bewoordingen aangegeven dat het de gemeentebestuurders zou sieren wanneer zij vaker en duidelijker hun protest zouden laten horen in 's Gravenhage.