Uitverkoop Omnium?

21 januari 2017

Uitverkoop Omnium?

Het Omnium verkeert in zwaar weer, maar wat de SP-fractie betreft betekent dat nog niet automatisch uitverkoop. Afgelopen donderdag sprak de gemeenteraad over een plan van het college tot "verdere concretisering van (gedeeltelijke) uitbesteding van het Omnium" te komen. Veel fracties in de raad vonden dat uiteindelijk te ver gaan. SP, D66, CDA, SGP-CU en PvdA dienden een motie in die uiteindlijk alleen niet door de VVD werd gesteund. Deze ingewikkelde motie stelt dat zelfstandig blijven van het Omnium moet worden onderzocht, naast de uitbesteding. En dat er goede criteria moeten worden opgesteld. Enkele criteria die eerder niet naar voren kwamen, zoals de bedragen die andere gemeenten betalen en de mogelijkheid houden om te investeren in de sportvoorzieningen, werden in de motie nadrukkelijk genoemd.

Bij de behandeling van het collegeplan wees SP-raadslid Floor van Lamoen op het belang van sport. Daarin heeft de gemeente veel geld gestopt en dat is ook een gemeentetaak. Daarnaast is het Omnium van belang voor het onderwijs. Vanwege het schoolzwemmen maar ook door het intensieve gebruik door het CIOS.

Hij gaf verder aan dat de SP altijd twijfels heeft gehad aan de financiële mogelijkheden van het Tropisch Bos dat enkele jaren geleden werd toegevoegd en dat in ogen van de SP niet goed bij de rest past. Daarom stemde de SP destijds ook tegen dat plan. Maar met het kind moet niet het badwater worden weggegooid. Daarom is zonder meer uitgaan van verkoop geen goed idee, vindt de SP.

Wel moet er natuurlijk heel goed gekeken hoe het Omnium financieel gezonder kan worden gemaakt. Nu draait het Omnium jaarlijks verlies. Dat komt vooral door de grote kosten die gemoeid zijn met rente op leningen en aflossingen.