VN-Verdrag voor de rechten van gehandicapten

21 januari 2017

VN-Verdrag voor de rechten van gehandicapten

Teleurstelling bij de SP-fractie en de volledige oppositie. Na lang dralen heeft Nederland het VN-verdrag voor de rechten van gehandicapten geratificeerd. SP-raadslid Astrid de Jong diende daarom samen met de volledige oppositie in de gemeenteraad een motie in die de gemeente oproept om in een half jaar te inventariseren welke stappen er in Goes nog moeten worden gezet. Daarbij vroeg ze speciaal aandacht voor de al langer lopende kwestie van het invalidentoilet aan de oostzijde van het centrum, en de bushaltes bij het station die aanpassing behoeven. Wethouder André van der Reest gaf enerzijds aan het meeste dat in de motie werd gevraagd al te doen en zelfs meer, en ook de aangegeven termijn was geen probleem, maar aan de andere kant weigerde hij de motie als steun voor zijn beleid te zien of over te nemen. De coalitiefracties volgden hem, waarbij het CDA zelfs aangaf achter de inhoud van de motie te staan maar de wethouder te vertrouwen. Tja, er lijkt veel moeite te zijn gedaan om deze motie niet aangenomen te krijgen, maar waarom eigenlijk?