De kogel is door de kerk

20 april 2018

De kogel is door de kerk

Gisteravond heeft de gemeenteraad van Goes besloten geen regels meer te stellen voor wat betreft de openstelling op zondag. Tegen stemden, zoals verwacht, CDA, SGP-CU en SP.  In de vorige raadsperiode hadden deze drie partijen een meerderheid. Nu die meerderheid is verdwenen werd het pleit beslecht en krijgen ondernemers de door hen verlangde vrijheid. SP-raadslid Floor van Lamoen deelde niet in het enthousiasme. "Een mens is meer dan een consument", citeerde hij het SP-lijflied.

Daags na de raadsvergadering vragen we hem of hij teleurgesteld is."Ja, natuurlijk, want dit is niet de oplossing die wij voor ogen hadden. We kiezen wederom voor delegeren van regels naar de markt. Die vrije markt doet alles beter. Zo'n neoliberale droom heeft in onze ogen een aantal nare kanten. Maar aan de andere kant moet je eerlijk zijn, dit konden we wel zien aankomen. De gevoelens over koopzondagen zijn de laatste jaren aan het schuiven geraakt. Webwinkels zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag open en de middenstand zat al die tijd in het nauw. Dan is er een college met de VVD, die een strenge regeling heeft moeten slikken die niet bij haar past. Daar is door andere partijen steeds in geprikt. En vanuit de collegepartijen was er vrijwel geen beweging. Dan krijg je een keer het lid op de neus."

Anthoni Fierloos van boekhandel het Paard van Troje zegt in de PZC dat er veel stemming is gemaakt in dit dossier. Hij zal echt niet op eerste kerstdag opengaan. Hij lijkt te doelen op jouw nadrukkelijke bezwaar in de raad tegen juist dat onderdeel van de regeling, dat winkels ook op eerste kerstdag open mogen. "Het debat werd van beide kanten scherp gevoerd. Maar op dit punt heb ik mij inderdaad geërgerd. Met het niet willen uitsluiten van eerste kerstdag en eerste paasdag trap je toch een grote groep mensen nog eens extra op hun ziel. Ik vind dat weinig respectvol en het is voor de werkelijke gang van zaken voorlopig niet belangrijk. Als men toch niet open gaat op eerste kerstdag, waarom moet je dan in een verordening voor die dag expliciet ontheffing verlenen? Want zo werkt de verordening. We verlenen ontheffing voor de wettelijke sluitingsplicht."