Nader onderzoek naar nota's alfahulpen

21 november 2013

Nader onderzoek naar nota's alfahulpen

Het samenwerkingsverband SWVO in de Oosterschelderegio gaat nota's voor alfahulpen controleren die door zorgaanbieders zijn ingediend bij het CAK. Het betreft nota's vanaf 1 januari 2012 die zijn ingediend voor huishoudelijke hulp die door alfahulpen is verleend. Aanleiding is dat de SP-fractie schriftelijke vragen aan het college van B&W stelde afgelopen juni. De SP wilde meer weten over nota's die een aantal cliënten ontvingen van het CAK, waarin een te hoog bedrag voor de alfahulpen werd aangegeven.

Nadat SP-fractie en college van B&W verdere informatie hadden uitgewisseld bleek dat er in een aantal gevallen door de zorgaanbieder onjuiste informatie aan het CAK was doorgegeven, waardoor het zou lijken dat niet een alfahulp maar een duurdere hulp zou zijn aangeboden. Omdat het CAK verantwoordelijk is voor het bepalen van de eigen bijdrage die WMO-cliënten moeten betalen, kan dit betekenen dat deze eigen bijdrage voor betrokkenen te hoog is uitgevallen.

Door alle nota's te gaan controleren kunnen de fouten worden rechtgezet. Hiervoor is door het SMWO een softwarepakket aangeschaft waarmee niet alleen in Goes, maar in de hele Oosterschelderegio de nota's worden gecontroleerd. Het onderzoek zal eind deze maand de eerste resultaten te zien geven. Alle onjuiste nota's zullen bij het CAK met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd en eventueel teveel betaalde eigen bijdrage wordt terugbetaald.

De SP-fractie is bij monde van Floor van Lamoen tevreden over de wijze waarop het college de zaak aanpakt. "Er wordt verder gekeken dan alleen de ingebrachte gevallen en zelfs ook buiten de eigen gemeentegrenzen. Een goede zaak. Het heeft even geduurd, maar liever deze zorgvuldige afhandeling dan haastwerk met de mogelijkheid dat er nog fouten verborgen blijven."