SP Goes: Stop met vertragen van bijstandsaanvraag

25 oktober 2017

SP Goes: Stop met vertragen van bijstandsaanvraag

De SP in Goes vindt dat GR de Bevelanden moet stoppen met de nieuwe werkwijze bij de bijstandsaanvraag. Sinds 1 juni wordt gevraagd drie workshops te volgen voor het moment van de werkelijke aanvraag.

De periode tussen melden en aanvraag duurt zo vier weken. Onlangs gaf de Nationale Ombudsman in een rapport aan dat zo'n werkwijze niet strookt met de Participatiewet. Hij beveelt gemeenten aan daarmee te stoppen. De SP vindt dat de gemeente deze aanbeveling moet volgen. Voor de feitelijke aanvraag wordt geen voorschot verstrekt en moeten mensen maar zien hoe ze in hun onderhoud voorzien. Niet goed, vindt de SP. Zo laat je mensen schulden aangaan, vaak onder slechte voorwaarden of bij dubieuze kredietverstrekkers. Ook is zij verbaasd over het feit dat zelfs mensen die in de tussentijd werk hebben gevonden, de workshops moeten volgen. Ze worden bijvoorbeeld bijgepraat over het "vinden van werk". Pesterij door de overheid, zo vindt de SP-fractie.